Trakten som samler alt engasjement

Trakten som samler alt engasjement

Kan innholdet vi skaper bli noe mer enn et innslag i feeden til mottakeren?

Markedsføringsbransjen har dyttet hele næringslivet inn i et rotterace om å produsere mest innhold. Et kappløp om hvem som kan skape størst engasjement hos mottakerne. Men hva skjer med mottakerne etter at de har konsumert innholdet?

Bare en del av feeden

Det investeres enorme mengder penger og energi i innholdsproduksjon. Det er riktig, og det må til. Men vi i DAY4 har reagert på hvor få som har en plan for hva som skal skje med innholdet når det er ferdig produsert.

Mange bare laster opp innholdet til de ulike plattformene, og håper på tusener av likes. Andre er hakket flinkere og jobber hardt med å bygge følgerbase, og deretter fore dem med innhold. Dette fører til engasjement. Men i teorien blir du bare en del av feeden til mottakeren. Bare en stemme i et stort hylekor der det er konkurranse om mest oppmerksomhet. Ikke bare det, men levetiden på et stykke innhold er derfor kort.

Videoen du postet, slutter å dukke opp i feeden til mottakere etter bare noen få timer. Så? Er det mulig å bli noe mer for mottakeren enn bare en del av feeden? Ja det tror vi.

Trakten – en enkel strategi

La meg presentere en av våre strategier: trakten. Begynn på websiden din. Skap en side hvor det er lett og interessant å tilegne seg kunnskap om hva din bedrift driver med. Publiser alt du har av innhold her. Sørg for å ha satt opp analyseverktøy, slik at du kan følge med på hvordan besøkende bruker siden. Når du skal ta i bruk sosiale medier så publiserer du aldri hele innholdet i facebook, linkedin, snapchat osv. Bare små utdrag, ting som gir folk lyst til å se hele innholdet på nettsiden. Det du publiserer i SOME må alltid linke til hele innholdet på websiden.

Hvorfor?

Når vi samler alt engasjementet som aktivitetene gir, og sender det til vår webside kan vi skape ekte verdi. Å se en film på facebook for så å skrolle videre til den neste kattevideoen i feeden skaper bare et kort inntrykk. Når du ser en video på websiden vår er veien til å lese enda mer om oss veldig kort. Du er allerede i vår verden, der vi har 100% kontroll på brukerreisen. Alt innholdet vårt er bare et tastetrykk unna. Om vi samler aktivitetene til websiden, blir vi langt mer enn bare en del av feeden til de som har interesse for oss.

Denne strategien har vi brukt i flere sammenhenger nå, og vi ser den fungerer. Les mer om prosjektene vi har iverksatt denne strategien her: ASAP Norway Ambulanse kampanje, Hortenlove.

Når vi ser noen har klikket seg inn på websiden, vet vi at de har tatt et bevist valg om å forlate en sosial plattform for å konsumere noe som virket spennende. Vi vet at det er vekket en interesse. Med analyseverktøyene, kan vi se enkeltpersonene som klikket seg videre rundt på websiden. Over tid kan vi perfeksjonere denne trakta, slik at enda flere personer kommer til punktet der de konverteres til salg. For engasjement er jo ikke det virkelige målet. Til slutt er det noe vi skal selge er det ikke?

Dato:
April 15, 2019